В закладі працюють три інклюзивні групи.

  • Молодша група №5 (діти 3-4 років): три дитини з особливими освітніми потребами.
  • Старша група № 1 (діти 5-6 років): дві дитини з особливими освітніми потребами.
  • Старша група №12 (діти 5-6 років): три дитини з особливими освітніми потребами.

Інклюзивна освіта

ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ В 2023/2024 РОЦІ

Впровадження інклюзивної освіти в закладі дошкільної освіти грунтується на нормативно-правовій базі:

Нормативно - правові документи з інклюзивного навчання

  • Конвенція про права дитини;
  • Конвенція про права осіб з інвалідністю;
  • Закон України «Про освіту»;
  • Закон України «Про дошкільну освіту»;
  • Концепція розвитку інклюзивної освіти(Наказ Міністерства освіти і науки України №912 від 01.10.2010);
  • Про створення робочої групи з питань дошкільної освіти дітей з особливими потребами в Україні Наказ МОН(№ 512 від 15.05.13 року);
  • Указ Президента України Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року(від 25 червня 2013 року №344/2013);
  • Наказ МОН Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах(№ 104/ 52 від 06.02.2015р.);
  • Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Освіту» щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг»( Відомості Верховної ради, 2017, № 30, ст.322)
  • Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації діяльності інклюзивних груп в закладах дошкільної освіти(Листа МОН від 13.11.2018р. № 1/9 - 691)
  • Наказ МОН України від 23.04.2018 № 414 (зізмінами), зареєстрованого в МіністерствіюстиціїУкраїни 11.05.2018 за № 582/32034.«Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах (групах) закладів освіти»
  • Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитину з особливими освітніми потребами з закладі загальної середньої та дошкільної освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти у науки України від 08.06.2018р. № 609.
  • Порядок організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 10.04.2019р. № 530
  • Організація інклюзивного навчання у закладах освіти у 2019/2020 н.р.(Лист МОН України від 26.06.2019 № 1/9-409)
  • «Щодо створення інклюзивного освітнього середовища в закладах дошкільної освіти»(Лист МОН України від 25.06.2020 № 1/9-348)
  • Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами(Лист Міністерства освіти і науки України від 30.08.2021 р. № 1/9-436)

/Files/images/Different/Інклюзивна-освіта-7050411-700х800-520грн-min.png

Сьогодні в Україні дуже важливою є проблема освіти дітей з особливими освітніми потребами. У зв’язку з цим розширюється та удосконалюється мережа навчальних закладів компенсую чого типу (санаторні та спеціальні ), в яких безоплатно перебувають хворі діти і діти з вадами психофізичного розвитку. Але разом з цим більш широкого розвитку набуває й інклюзивна освіта, яка передбачає, що діти з особливими освітніми потребами відвідують звичайний дошкільний заклад, школу, навчаються і виховуються разом зі своїми ровесниками. Як свідчить практика передових європейських країн, більшість дітей з особливостями психофізичного розвитку може навчатись та виховуватись у навчальних закладах загального типу за умови відповідної системи навчально-виховної роботи.
/Files/images/Different/1545041593.jpg
Основи організації інклюзивної освіти
Сучасний дошкільний навчальний заклад відкритий для всіх дітей. Включення дітей з особливими потребами в освітній процес дошкільного навчального закладу змінює передусім установки педагогів на розуміння особливостей розвитку дітей та врахування їхніх особливих потреб та потенційних можливостей розвитку в навчально - виховній роботі. Особливості дітей із порушеннями психофізичного розвитку неможливо нівелювати, тому потрібно змінювати організацію освітнього процесу в групі задля вирішення завдань навчання, виховання і розвитку всіх дітей в групі.
З метою забезпечення цілісного входження дитини з особливими потребами в загальноосвітній простір, що відповідатиме її потребам і можливостям, в сучасному дошкільному навчальному закладі передбачена така форма організації освіти, як інклюзивна. Інклюзивна освіта означає створення умов для отримання, засвоєння і використання знань, умінь і навичок дітьми з особливими освітніми потребами в різних видах діяльності разом з усіма однолітками групи. Тому загальною метою дошкільного навчального закладу з інклюзивною освітою є забезпечення умов для спільного виховання і вчання дітей з різними психофізичними особливостями розвитку. Завданнями такого закладу є:
- створення комфортного простору для всіх дітей;
- створення інклюзивного розвивального середовища, яке сприяє гармонійному розвитку особистості особливої дитини;
- формування толерантного товариства дітей, батьків, персоналу дошкільного навчального закладу;
- створення у навчальному закладі педагогічної системи, центрованої на потребах дитини та сім’ї.
Принципи організації роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в групах з інклюзивною формою навчання:
- індивідуалізації та диференціація
- єдності сенсорного (безпосередній чуттєвий досвід дитини як основа розвитку), мовленнєвого (формування різних видів мовленнєвої компетенції), лінгвістичного (засвоєння мовних засобів), комунікативного (включення дітей у різні форми спілкування) розвитку;
- підтримки самостійної активності дитини;
- міждисциплінарного підходу (освіта дитини з психофізичним рушенням вимагає комплексного, міждисциплінарного підходу до визначення впровадження методів і засобів її виховання, навчання і розвитку);
- варіативності в організації процесів навчання і виховання;
- активного включення в освітній процес всіх його учасників: дітей, батьків і фахівців;
- партнерської взаємодії з родиною, яка виховує дитину з особливими освітніми потребами (організація такої взаємодії передбачає зустрічі з батьками, бесіди, консультації, інформаційну підтримку, складання індивідуальної програми розвитку з урахуванням запитів сім’ї, залучення батьків до корекційно- розвивальної роботи, організацію зустрічей з фахівцями тощо)

Якщо дитина народилася особливою. Поради батькам

Щодня у світі народжуються немовлята, яких називають дітьми з особливими освітніми потребами. Перед батьками таких дітей постануть запитання, на які важко відповісти. Чому це сталося з моєю дитиною? Чи можна врятувати її, виправити відхилення? Якою вона виросте, як складеться її доля? Як жити далі? Дізнайтеся, як спілкуватися зтакою дитиною та чого її навчати
/Files/images/Different/SHHo-tam-u-susidiv.-Dosvid-inklyuzyvnoi-osvity-v-Polshhi.jpg
  • Реально оцініть ситуацію і не впадайте увідчай. Стрес через інвалідність переживають батьки, а не малюки. Якщо дитину люблять усі, хто її оточує, піклуються про неї, вона не усвідомлює, що чимось відрізняється від більшості.
  • Пам’ятайте: ви не самі. Сучасність пропонує багатий досвід лікування, догляду тавиховання дітей зособливими освітніми потребами.
  • Уважно спостерігайте за психофізичним розвитком дитини. Відстежуйте своєчасність ознак основних етапів розвитку— коли почала фіксувати погляд, стежити за рухом іграшки, брати її в руку, координувати рухи рук і напрям погляду, коли з’явилися агукання і лепет, перші слова, коли почала сидіти, вставати тощо.
  • Стежте за емоційним розвитком дитини. Насторожіться, якщо у дитини відсутній комплекс пожвавлення,— вона не усміхається, не проявляє інтерес до обличчя людини, не впізнає близьких, не відгукується навплив з зовні адекватно; якщо дитина пасивна у контактах із довкіллям, або, навпаки, надмірно збудлива.
  • Спілкуйтеся з дитиною так, аби вона постійно відчувала, що це приносить вам радість. Робіть увагу на її зусиллях, а не нарезультатах. Будьте терплячими й неквапте дитину, тоді вона поступово всього навчиться.
  • Учіть дитину описувати себе, сім’ю та довкілля: обговорюйте фотографії, малюнки із сімейними сценами. Запропонуйте виготовити власний альбом.
  • Учіть дитину співчувати й допомагати іншим. Використовуйте книжки, малюнки із зображенням людей, обговорюйте, як святкують урочисті події тощо.
  • Неопікайте дитину надмірно. Ненамагайтеся зробити за неї все. Бо дитина відчуватиме себе безпорадною, коли вас небуде поруч, і ще більше відставатиме в розвитку.
  • Сприяйте розвитку впевненості всобі. Давайте дитині нагоду практично застосувати набуті вміння, наприкінці дня пропонуйте розповісти, що з нею сталося сьогодні позитивного.

/Files/images/Different/111111.png

Програми і посібники для роботи з дітьми, що мають особливі освітні потреби:

1. Корекційна робота з розвитку мовлення дітей середнього дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення. Навчально - методичний посібник. Автор Трофименко Л.І.. Наказ МОН України від 29.04.2016 №479
2. Логопедичний практикум: подолання фонетико - фонематичного недорозвитку мовлення у дошкільників. Навчально - методичний посібник. Автор Рібцун Ю.В.. Лист ІМЗО від 21.12.2017 №21.1/12-Г-837.
3. Організаційно - методичний супровід дитини з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного ДНЗ. Методичний посібник. Коваль Л.В., Луценко І.В., Компанець Н.М.. Лист ІМЗО від 18.05.2018 №22.1/12-Г-266.
4.ПРОГРАМА розвитку дітей дошкільного віку зі спектром аутистичних порушень "Розквіт" Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист Міністерства освіти і науки України від 11.09.2013 № 1/11-13887)
5.ПРОГРАМА РОЗВИТКУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМИ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист Міністерства освіти і науки від 05.12.2012 №1/11-18795) М.М.Єфіменко
6. Програма "Віконечко" розвиток дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку від 3 до 7 років
7.Посібники: Інклюзія в ЗДО Л.А. Швайка; Інклюзивна освіта в ДНЗ Г.Ю.Кравченко Г.О.Сіліна

/Files/images/Different/22222.png

/Files/images/nklyuzivna_osvta/Family-icon.pngБатькам/Files/images/nklyuzivna_osvta/literaturnay-viktorina.jpgПедагогам
1. Рекомендації батькам1.Методичні матеріали
2. Що таке інклюзивна освіта2. Робота з дітьми з особливими потребами в групах з інклюзивною освітою
3. Діти з особливими освітніми потребами3. Організація роботи асистента вихователя ДНЗ
4. Інструктивно-методичні матеріали "Інклюзивної освіти для дітей з особливими освітніми потребами"4. Особливості інклюзивної дошкільної освіти
5. Методичні рекомендації щодо організаційної роботи з дітьми дошкільного віку, які мають особливі освітні потреби
6. "Інвалідність та суспільство" - навчальний посібник
7. "Індекс інклюзії ДНЗ" - навчально-методичний посібник
8. Діти з порушенням ОПА
9. Введение ребенка с ООП в коллектив сверстников
10. Інклюзія як Інновація
11. Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу для дітей з особливими потребами (вступ в інклюзію)
12. Досвід "Огляд ролі асистентів учителів у канадських школах"
13. Індивідуальна програма розвитку. Методичні матеріали
14. Створення індивідуальної програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами
15. Навчально-методичний комплект "Особлива дитина в інклюзивному дошкільному навчальному закладі/Files/images/irina_metodist/inklyuziya/изображение_viber_2021-12-17_14-42-35-308.jpgУчасть в онлайн-конференції "Рівні серед рівних: інноваційні підходи до навчання дітей с особливими освітніми потребами"
Кiлькiсть переглядiв: 408