Закон України «Про дошкільну освіту»: підвищення кваліфікації педагогів
Стаття 46 Закону «Про дошкільну освіту»регламентує основні засади підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти. Зокрема вона містить такі норми:
• кожний педагогічний працівник зобов’язаний підвищувати кваліфікацію відповідно доЗакону України «Про освіту»з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, та в порядку, затвердженому КМУ;
• загальна кількість академічних годин для підвищення кваліфікації педагога протягом п’яти років не може становити менше 120 годин;
• на основі пропозицій педагогічних працівників педагогічна рада формує та затверджує план підвищення кваліфікації педагогічних працівників на рік, що визначає вид, форму, суб’єктів підвищення кваліфікації, кількість годин і строки проходження підвищення кваліфікації педагогічними працівниками.
Згідно зі ст. 21 Закону «Про дошкільну освіту»педагогічні працівникизобов’язанісистематично(не менше одного разу на п’ять років)підвищувати кваліфікацію за такими напрямами:
• надання психологічної допомоги та підтримки дітей;
• надання домедичної допомоги;
• забезпечення безпеки дітей;
• вдосконалення цифрових навичок тощо.
Відповідно до Положення про атестацію педагогічних працівниківпідвищення кваліфікації проводиться відповідно до законодавства та є необхідною умовою атестації. Його загальний обсяг визначається сумарно за останні 5 років перед атестацією незалежно від суб'єкта підвищення кваліфікації, виду, форми чи напряму.
ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІВ
П.І.Б. | Посада | Напрям підвищення кваліфікації | Рік атестації | Обсяг підвищення кваліфікації (Години або кредити ЄКТС) | Фінансування підвищення кваліфікації | |
підвищено кваліфікацію | підвищити кваліфікацію | |||||
Авіжас Вікторія Федорівна | Асистентка виховательки | Вихователь закладів дошкільної освіти | 2029 | 15 годин | 45 годин | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | - | 15 годин | ||||
Психологія | 4 годин | 6 годин | ||||
Домедична допомога | 15годин | - | ||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин | |||||
Гармаш Наталія Анатоліївна | Вихователька | Вихователь групи раннього віку | 2026 | 90 годин | - | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | 30 годин | - | ||||
Психологія | 30 годин | - | ||||
Домедична допомога | 15 годин | - | ||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин | |||||
Жила Валентина Олексіївна | Вихователька | Вихователь закладів дошкільної освіти | 2030 | - | 60 годин | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | - | 15 годин | ||||
Психологія | 4 години | 6 годин | ||||
Домедична допомога | 15 годин | - | ||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин | |||||
Жучок Дар’я Володимирівна | Асистентка виховательки | Вихователь закладів дошкільної освіти | 2029 | 15 | 45 годин | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | - | 15 годин | ||||
Психологія | - | 10 годин | ||||
Домедична допомога | 15 годин | |||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин | |||||
Кащавцева Оксана Борисівна | Вихователька | Вихователь групи раннього віку | Не атестується | 24 годин | 36 годин | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | - | 15 годин | ||||
Психологія | - | 10 годин | ||||
Домедична допомога | - | 10 годин | ||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин | |||||
Кедрич Тетяна Вікторівна | Вихователька | Вихователь закладів дошкільної освіти | 2028 | 46 години | 14 годин | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | 15 годин | - | ||||
Психологія | 15 годин | - | ||||
Домедична допомога | 15 годин | - | ||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин | |||||
Левченко Тетяна Василівна | Асистентка виховательки | Вихователь закладів дошкільної освіти | 2026 | 15 годин | 45 годин | Самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | - | 15 годин | ||||
Психологія | - | 10 годин | ||||
Домедична допомога | 10 годин | |||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин | |||||
Махнович Світлана Володимирівна | Вихователька | Вихователь закладів дошкільної освіти | 2028 | 28 годин | 32 годин | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | - | 15 годин | ||||
Психологія | 4 години | 6 годин | ||||
Домедична допомога | 10 годин | |||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин | |||||
Приходько Вікторія Андріївна | Вихователька | Вихователь закладів дошкільної освіти | 2028 | 33 годин | 27 годин | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | - | 15 годин | ||||
Психологія | - | 10 годин | ||||
Домедична допомога | 10 годин | |||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин | |||||
Приходько Ольга Вікторівна | Вихователька | Вихователь закладів дошкільної освіти | 2028 | 15 годин | 45 годин | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | - | 15 годин | ||||
Психологія | 4 години | 6 годин | ||||
Домедична допомога | 10 годин | |||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин | |||||
Рибакова Наталія Віталіївна | Директор | Завідувач закладів дошкільної освіти | 2029 | - | 60 годин | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | - | 15 годин | ||||
Психологія | - | 10 годин | ||||
Домедична допомога | 15 годин | |||||
Англійська | ||||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | ||||||
Вихователька | Вихователь закладів дошкільної освіти | 2026 | 15 години | 45 годин | самостійне фінансування | |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | 30 годин | - | ||||
Психологія | - | 10 годин | ||||
Домедична допомога | 15 годин | - | ||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин | |||||
Самарець Анастасія Вікторівна | Вихователька | Вихователь закладів дошкільної освіти | 2029 | 15 годин | 45 годин | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | - | 15 годин | ||||
Психологія | - | 10 годин | ||||
Домедична допомога | 15 годин | |||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин | |||||
Сітайло Ганна Олександрівна | Інструкторка з фізкультури | Інструктор з фізкультури закладів дошкільної освіти | 2029 | 105 годин | - | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | 30 годин | |||||
Психологія | 19 годин | - | ||||
Домедична допомога | 15 годин | |||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин | |||||
Стеценко Вікторія Вікторівна | Вихователька | Вихователь закладів дошкільної освіти | 2028 | 15 годин | 45 годин | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | - | 15 годин | ||||
Психологія | - | 15 годин | ||||
Домедична допомога | 10 годин | |||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин | |||||
Хрустальова Ірина Анатоліївна | Вихователька-методистка | Вихователь/методист закладів дошкільної освіти | 2029 | 48 годин | 12 годин | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | 30 годин | |||||
Психологія | 4 | 6 годин | ||||
Домедична допомога | 15 годин | - | ||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин | |||||
Шамайко Наталія Олександрівна | Вихователька | Вихователь закладів дошкільної освіти | 2026 | 27 годин | 33 годин | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | - | 15 годин | ||||
Психологія | - | 10 годин | ||||
Домедична допомога | 10 годин | |||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 15 годин | - | ||||
Штих Ірина Вікторівна | Вихователька | Вихователь закладів дошкільної освіти | 2028 | 15 годин | 45 годин | самостійне фінансування |
Освіта дітей з особливими освітніми потребами | - | 15 годин | ||||
Психологія | - | 10 годин | ||||
Домедична допомога | 10 годин | |||||
Англійська | 15 годин | |||||
інформаційно-комунікативні та цифрові технології | 10 годин |
Орієнтовний план заходів щодо впровадження англійської мови в комунальному закладі «Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) №39 Харківської міської ради» на 2025/2026 навчальний рік
1. Підготовчий етап
- Проведення діагностичного опитування вихователів щодо рівня володіння англійською мовою.
- Аналіз освітньої програми закладу для визначення можливостей інтеграції англійської мови.
- Формування ініціативної групи з впровадження іноземної мови в освітній процес.
2. Підвищення кваліфікації вихователів
- Організація курсів англійської мови для педагогів (базовий та середній рівні).
- Вебінари з методики викладання англійської у дошкільному віці.
- Участь у майстер-класах та семінарах з інноваційних методів навчання іноземної мови (наприклад, через гру, пісню, рухову активність).
- Співпраця з педагогами-носіями мови або фахівцями з ESL (English as a Second Language).
3. Оснащення освітнього процесу
- Придбання навчальних матеріалів: картки, ігри, плакати, книги англійською мовою.
- Використання мультимедійних засобів: інтерактивні презентації, дитячі пісні, відео англійською.
- Створення мовного куточка в групах.
- Використання мобільних додатків та інтерактивних платформ (наприклад, Lingokids, ABCmouse).
4. Інтеграція англійської у щоденну діяльність
- Впровадження щоденних "мовних хвилинок": привітання, прощання, кольори, цифри, дні тижня.
- Тематичні дні англійської мови.
- Використання англійської в ігрових ситуаціях, театралізації, руханках.
5. Моніторинг та оцінювання
- Періодичне оцінювання успішності впровадження англійської мови.
- Проведення педагогічних рад з аналізу результатів та коригування плану.
- Анкетування батьків і вихователів щодо ефективності та зворотного зв’язку.
6. Співпраця з родинами
- Інформування батьків про важливість вивчення англійської з раннього віку.
- Надання рекомендацій для домашнього повторення (список пісень, додатків, ігор).
- Організація англомовних свят за участі батьків.
Місяць | Заходи |
Вересень | Діагностика рівня володіння англійською мовою серед педагогів. Формування ініціативної групи. Затвердження річного плану з англійської мови. Організаційна педрада: «Іноземна мова в ЗДО: виклики та перспективи». Облаштування мовного куточка в групах. |
Жовтень | Початок внутрішнього курсу англійської мови для вихователів (базовий рівень). Семінар-практикум: «Гра як основа навчання англійської мови в ЗДО». Закупівля/оновлення дидактичного матеріалу (картки, книги, постери). Перше ознайомлювальне заняття з англійської для дітей. |
Листопад | Вебінар для педагогів: «Використання пісень, відео, інтерактиву». Педагогічна нарада: обмін досвідом щодо перших успіхів. |
Грудень | Майстер-клас: «Мовні руханки та фізкультхвилинки англійською». Тематичний тиждень «Англійська у зимових іграх». Робота з батьками: поради для домашнього закріплення. |
Січень | Підсумкове анкетування педагогів щодо труднощів та потреб. Продовження курсів англійської (рівень А1-А2). Методичне обговорення: «Планування інтегрованих занять». |
Лютий | Семінар: «Казкотерапія англійською: як подати мову через казку». Підготовка до інтегрованого проєкту (весна). Створення добірки онлайн-ресурсів. |
Березень | Тематичний тиждень англійської «Spring English». Відкрите заняття з участю батьків. Обмін практичним досвідом між ЗДО (якщо можливо – з іншими закладами громади). |
Квітень | Підготовка та участь у фестивалі мов (англійські пісні, сценки). Відеопрезентація досягнень групи. Методичне обговорення результатів навчального року. |
Травень | Підсумковий моніторинг ефективності впровадження англійської. Сертифікація вихователів, що завершили внутрішній курс. Святковий захід для дітей «Happy English Day». Педагогічна рада: «Аналіз роботи. Пропозиції на наступний рік». |